woensdag 28 mei 2014

Centrale Eindtoets vanaf 2015 verplicht

entreetoets
De overheid heeft besloten dat alle kinderen in groep 8 vanaf 2015 verplicht een Eindtoets maken. Of dit de Eindtoets van Cito is of een andere toets, mogen scholen vooralsnog zelf beslissen. Van een zogenaamd 'staatsexamen' voor de basisschool is vooralsnog geen sprake. Vanaf april 2015 maken scholen dus een verplichte Eindtoets, maar daardoor wordt juist de uitslag van de Entreetoets een stuk belangrijker. Hoe dat zit, lees je hier.

Centrale Eindtoets

Er was veel discussie over de Cito-toets. Ouders en andere professionele opvoeders hadden er verschillende meninen over. Enerzijds was de toets nodig om kinderen in te kunnen schalen voor het vervolgonderwijs, anderzijds zouden bij kinderen van die leeftijd nog geen toetsen afgenomen moeten worden. Hoe dan ook, de regering heeft besloten dat de vrijblijvendheid van de eindtoets op de schop ging en alle scholen verplicht een toets moeten afnemen aan het einde van het basisonderwijs.

Waarom een Centrale toets?

Het mag geen geheim heten dat het niveau ven het onderwijs in Nederland al jaren achteruitgaat. Nederland holt steeds verder terug op het lijstje van best presterende landen in Europa. En dat terwijl ons onderwijs jarenlang heel erg goed is geweest. De Centrale Eindtoets moet dat niveau weer omhoog gaan brengen. Door de toets verplicht te stellen, worden scholen gedwongen meer tijd en aandacht aan de eindtoets te schenken en dus beter onderwijs te geven.

Meer investering in onderwijs

Het verplicht stellen van de Centrale Eindtoets is niet de enige actie die de overheid heeft losgelaten op het primair onderwijs. Er is veel meer gaande. Voor u als ouder misschien goed om te weten dat er echt wordt geïnvesteerd in het onderwijs van uw kinderen.

  • Meer Masters in het onderwijs; de overheid geeft subsidie aan leerkrachten die besluiten een masteropleiding te doen. Onder het model Vierslagleren kunnen junior leerkrachten en senior leerkrachten (het lijkt het bedrijfsleven wel) samen een klas runnen, terwijl ze de helft van de week aan het studeren zijn.
  • De lerarenbeurs; ook voor wie geen master wil volgen is er de mogelijkheid tot omscholing, voor drie jaar lang betaald door de overheid;
  • Passend Onderwijs; onderwijs die voor iedere leerling passend is. Scholen meten zich een profiel aan en bieden hulp op maat aan bepaalde leerlingen. Kan een leerling niet op de betreffende school? Dan helpt de school zoeken naar een alternatief;
  • De registerleraar; leerkrachten moeten blijven aantonen dat ze in ontwikkeling blijven met het volgen van opleidingen (masters) en cursussen. In een zogenaamd register worden de kwaliteiten van de leerkracht verzameld;
  • De functiemix; leerkrachten kunnen eindelijk promotie maken. Voorheen werd iedere leerkracht gelijk betaald, in dezelfde schaal. Bleef je leerkracht, dan kwam je daar niet meer uit. Je kon hooguit directeur proberen te worden om meer betaald te krijgen. Nu niet meer. Zogenaamde expertleerkrachten worden beter beloond en in plaats van 1 salarisschaal zijn er nu 3 (LA, LB en LC) in het primair onderwijs.


Wijzigingen rondom de Centrale Eindtoets

De invoering en het verplicht stellen van de Centrale Eindtoets is slechts één van de punten waarmee aan het onderwijs wordt gewerkt. De uitslag van de Eindtoets valt echter pas te laat op de deurmat om een schooladvies te kunnen vormen, want veel middelbare scholen delen kinderen al in maart in. Dat betekent dus dat er naar een andere toets gekeken moet worden: juist, de Entreetoets.

Entreetoets als advies

De Entreetoets deed voorheen vooral dienst als tussenstand. Leerkrachten konden meten hoe kinderen presteerden en daar eventueel op inzetten. De Cito-toets was uiteindelijk bepalend. Nu wordt de Cito-toets (of een andere Eindtoets) eerder gezien als een bevestiging van het advies dat gegeven werd op basis van de uitslag van de Entreetoets.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten